weight

Sunday, December 10, 2006

Ada apa dengan adsense?

Sekarang ni orang kat malaysia dan seluruh dunia begitu teruja denga google adsense..sampai mak aku yang tak berapa mahir IT pun tanya kat aku " mir, dari mana ko dapat check google adsense ni". Aku pon cakap ngan mak aku dengan sopannya.." Google adsense ni adalah program google yang berasaskan pay per click..bla..bla..bla.. adwords, niche..bla..bla..( last2 mak aku terus memblahkan diri sambil pening kepalanya mendengar penjelasan aku..)
Ramai orang berlumba nak buat duit di internet..yaaa...internet..ada orang kata internet ni lubuk emas baru...sumber rezeki alternatif.memang betullah tu...pendek kata..di mana ada kemahuan..disitulah ada jalan Klang Lama..lol

Masa mula2 kenal ngan adsense ni pun, aku tak sengaja terlayar laman web wangcyber.com ( hasil carian encik google dengan keyword "perniagaan internet") Web ni lah yang menjebakkan diri aku ke dunia penuh onar ni..opsss..onar plak...hati aku berdetik..wahh.,.ini sudah bagus..boleh buat duit nak beli sport rim kereta, boleh beli PS2 ( tengok , inilah otak org melayu..tak semua..segelintir je..termasuklah aku )belum apa-apa dah berangan-angan...sebelum ni memang la aku tercari2 sumber kewangan sampingan yang boleh membantu menaikkan ekonomi yang sentiasa tandus dihujung bulan..ahh..aku tak nak lagi makan mee maggi...aku nak makan sup ekor, tom yam ujung2 bulan ni...

Dipendekkan cerita...aku bergelumanglah dengan dunia adsense ni..aku buat blog berdasarkan apa yang aku suka dan apa yang aku minat..aku buat blog mengenai design dan tutorial kat huzeyk.blogspot alhamdulillah, aku buat teknik 2 untuk tarik traffik yang dinasihatkan otai adsense ni dan berjayalah aku memiliki Usd 1.92 pada bulan pertama..heheh..jadilah..sapa nak bagi duit byk tu kan...kat sini aku share tips aku nak dapat traffic ke blog aku

a. buat tutorial grafik yang berkualiti dan submit ke web2 yang mempunyai traffic tinggi macam good-tutorials, pixel2life.com, photoshop101.com dan banyak lagi.Jangan lupa submit sampai pengsan. dan apa bila tutorial tu dah di approved oleh tuan punya web..bersedialah untuk menerima kehadiran beribu2 pelawat sampai pernah image hosting ( pakai photobucket ) bandwith limit.purata sehari adalah 200 ke 300 visitor yang menjenguk..jenuh aku tukar hosting images lain..hehhe

b. submit tutorial tadi ke artikel directory macam ezinearticles dan jangkakan trafik yang sama macam langkah A

c. berdoa agar orang yang tgk tutorial tu klik sekali tanda penghargaan..but dont do SPAM dan jangan klik iklan sendiri..itu dah langgar T.O.S adsense dan jika tertangkap oleh hacker2 google..automatik ince2 boleh dibanned.

So hari demi hari yang dilalui , otak aku asyik terfikir adsense 34 x, sampai naik lemau dah..berkat kesabaran, akhirnya berjayalah jugak aku memiliki cek yang pertama setelah 2 bulan memerah keringat idea..RASANYA?..owh..lihatlah dunia..akhirnya aku percaya bahwa internet ini memang menjanjikan sesuatu jika anda betul2 berusaha.

Ini cek google pertama aku..dah habis dah buat tampung belanja kawen haritu..hahahah



dan sekarang ni aku masih lagi beradsense dan masa yang sama aku masih bekerja di opis seperti biasa dengan purata pendapatan bulanan adsense aku 150-200 usd.Alhamdulillah ,hehe...aku berimpian agar satu hari nanti aku boleh buat menda ni secara full time seperti problogger2 malaysia yang otai motai like LIEWCF, alang, dan ramai lagi. Moga tercapai impian murniku ini..amin. Akhir kata, selamat beradsense!

No comments: